Pages

Translate

Tuesday, November 22, 2011

Pandangan pakar semak sistem pendidikan negara

PUTRAJAYA 21 Nov. - Pandangan pakar-pakar pendidikan tempatan dan luar negara turut diambil kira bagi menyemak semula sistem pendidikan negara, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, ia sejajar dengan proses semakan semula sistem pendidikan kebangsaan selepas Laporan Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib.
Muhyiddin berkata, sepanjang proses tersebut beberapa siri perbincangan akan dilakukan dan pihak berkepentingan turut dipelawa untuk berkongsi pandangan.
''Sudah lebih 40 tahun, saya rasakan ia sudah terlalu lama dan panel bagi mengkaji sistem pendidikan itu telah ditubuhkan dengan beberapa cadangan awal telah dibentangkan kepada saya.
''Laporan lengkap dijangka siap sebelum akhir. Panel itu diketuai Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd. Ghafar Mahmud," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditanya pada sesi wawancara khas bersama pengacara Syed Munawar Syed Munawar Syed Arabi Idid pada majlis memperkenalkan buku berjudul Sudut Pandangan Muhyiddin Yassin yang dihasilkan Insitut Terjemahan Negara Malaysia di sini, hari ini.
Cadangan-cadangan penyemakan tersebut, kata beliau, bersifat menyeluruh mengenai sistem pendidikan kebangsaan memandangkan selepas Penyata Razak belum ada lagi laporan menyeluruh berhubung sistem pendidikan kebangsaan.
Muhyiddin berkata, sejak menerajui Kementerian Pelajaran, banyak usaha telah diambil untuk menambah baik sistem pendidikan kebangsaan sama ada dari aspek pengajaran dan pembelajaran, infrastruktur, kandungan dan mutu pelajaran.
"Usaha-usaha ini dilakukan secara berperingkat dan berasingan tetapi kali ini cadangan kajian yang lebih komprehensif perlu dibuat sejajar dengan peredaran semasa," katanya.
Buku setebal 265 muka surat berharga RM40 senaskhah itu menghimpunkan pandangan Muhyiddin mengenai dasar dan hala tuju pendidikan di Malaysia dan ia bertujuan menjelaskan kepada rakyat tentang hasrat murni kerajaan dalam melakukan transformasi pendidikan.

No comments:

Post a Comment