Pages

Translate

Saturday, December 31, 2011

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

BAGI Soo Lai Tong, sukarelawan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Aik Hua di Pasir Hitam, Bukit Gantang, Perak, kedatangan tahun baru 2012 amat bermakna apabila sekolah itu terselamat daripada ditutup ekoran dua murid sekolah itu telahpun menamatkan pelajaran darjah enam.
Berkat usaha beliau, tiga murid baru daripada sebuah keluarga Melayu bersetju untuk belajar di sekolah tersebut. Lai Tong memperoleh respons daripada ibu tiga beradik tersebut, setelah masalah sekolah itu dipaparkan di Utusan Malaysia 1 Oktober lepas. Sebelum itu beliau meminta bantuan akhbar Cina dan Tamil tetapi tiada respons.
Awang paparkan kisah di Perak ini kerana mahu menekankan betapa terbukanya kita dalam soal pendidikan. Asalkan ada murid, walaupun jumlahnya tidak praktikal, sesebuah sekolah itu boleh terus beroperasi. Kos operasi sekolah bukanlah perkiraan utama.
Dalam kes SJKC Aik Hua ini, ia lebih unik apabila kesemua muridnya yang akan mula belajar beberapa hari lagi adalah Melayu.
Kes sekolah kekurangan murid ini bukanlah kes tunggal. Dari semasa ke semasa terdapat laporan mengenai sekolah di kawasan terpencil berdepan dengan masalah ketiadaan murid atau jumlahnya tidak sampaipun lima orang. Namun semua sekolah itu terus dibenarkan beroperasi, walaupun hakikatnya kos operasinya tidak setimpal dengan jumlah orang yang diajar. Itulah wajah sebenar Malaysia, rakyatnya sentiasa diutamakan.

Awang – Uniknya Malaysia.

No comments:

Post a Comment