Pages

Translate

Sunday, February 26, 2012

Kerjaya mulia | KEJURURAWATAN

KEJURURAWATAN adalah kerjaya yang mulia. Sebagai seorang jururawat, anda bekerja rapat dengan doktor untuk memberi layanan terbaik kepada pesakit.
Untuk menjalankan tugas anda dengan baik, anda perlu bijak berkomunikasi dengan pesakit dan membuat mereka selesa. 
Anda juga mesti memberi perhatian kepada perincian, menganalisis maklumat dan peka terhadap tingkah laku setiap pesakit.

Kebanyakan kemahiran kejururawatan moden dipelopori Florence Nightingale, yang dianggap orang pertama yang mengangkat bidang itu ke peringkat lebih tinggi.

Dilahirkan pada 1820, Nightingale belajar menjadi seorang jururawat di Jerman, dan menjadi jururawat ketika Perang Crimean antara Britain dan Rusia pada 1850-an.

Beliau mendapati keadaan di hospital tentera amat teruk.

Askar tidak mempunyai selimut atau makanan sesuai. Keadaan kotor serta penyakit membunuh lebih banyak askar daripada luka atau kecederaan akibat perang.

Dengan meningkatkan kualiti kebersihan persekitaran hospital, beliau mengurangkan kadar kematian pesakitnya.

Apabila pulang ke England, beliau memulakan kempen meningkatkan kualiti kejururawatan di hospital tentera. Beliau mewujudkan Kolej Kejururawatan Tentera.

Nightingale menerbitkan dua buku mengenai pendidikan kepada jururawat. Pada tahun 1860, beliau membina sekolah jururawat.

Beliau menekankan aspek kebersihan, kepentingan makanan sesuai, pengurusan dan pemerhatian pesakit.

Nightingale juga orang pertama membuat rondaan malam untuk memeriksa pesakit, sehingga mendapat jolokan, “wanita dengan lampu.”

Hasil kerja keras Nightingale, jururawat hari ini disanjung masyarakat. Mereka boleh menjadi pakar dalam pelbagai bidang seperti kardiologi, neonatologi, onkologi, pediatrik atau mana-mana pengkhususan perubatan lain.

Bagi menghargai pengorbanan Nightingale, Hari Jururawat Sedunia diumumkan sempena hari jadinya pada 12 Mei setiap tahun.

Ayuh, jika mahu mengikut langkah berani Nightingale, mulakan kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan di Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur
Pelajar di bawah Fakulti Sains Kesihatan boleh melanjutkan pengajian dalam kursus Diploma Kejururawatan, Kesihatan Persekitaran, Terapi Cara Kerja, Pengimejan Perubatan, Fisioterapi, Farmasi atau Teknologi Makmal Perubatan.

Kursus-kursus direka bagi menghasilkan pakar kesihatan bermotivasi, berkemahiran dan bertanggungjawab.

Hubungi KLMU di talian bebas tol 1800-88-5568 atau melalui SMS dengan menaip KLMU MAHS NAMA NEGERI dan hantar ke 36600 atau layari laman web www.discoveru.com.my atau KLMU di www.klmu.com.my untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment