Pages

Translate

Monday, March 26, 2012

Kecewa tindakan Dong Zong

SHAH ALAM – Persatuan Jawatan­kuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong) perlu bertanggungjawab terhadap Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong ditumbuk dalam perhimpunan pendidikan Cina di Kajang, kelmarin.

Presiden Gagasan Anti Pe­nyelewengan Selangor (Gaps), Hamidzun Khairuddin berkata, tindakan sedemikian bukan contoh yang baik dalam negara ini.

Menurutnya, hasrat Dong Zong menjadi pertubuhan pendidikan ekstrem cina di negara ini, tidak mencapai apa-apa matlamat, kecuali menjadikan bangsa Melayu dan India lebih berwaspada dengan corak politik pendidikan pertubuhan itu.

“Rentak perang dimainkan oleh mereka membawa maksud pelbagai dan tidak menguntungkan Cina keseluruhannya.

“Pertubuhan itu dilihat mahu mendekatkan sistem pendidikan negara ini menghampiri sistem aparteid yang dibuat dan ditolak oleh semua bangsa di dunia ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Tegasnya, jurang besar pendidikan tidak menyumbang kepada negara aman, stabil dan makmur.

“Kaum Cina wajar mencari pendekatan lebih baik dan selamatkan dunia pendidikan negara ini daripada Dong Zong,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Biro Publisiti MCA, Loh Seng Kok berkata, tindakan peserta perhimpunan terhadap Wee mengecewakan dan menunjukkan tanda-tanda kesopanan rakyat di negara ini dirosakkan.

Menurutnya, tindakan sedemikian bertujuan melepaskan perasaan tidak berpuas hati mereka mengenai kekurangan guru sekolah Cina di di Sekolah Rendah Cina.

“Sebelum ini, mereka berjanji untuk mengadakan perhimpunan secara aman tetapi tindakan mereka pada hari tersebut berlandaskan emosi mencemarkan majlis itu.

“Sebagai rakyat di negara ini, kita harus bertoleransi dalam membantu menyelesaikan masalah yang menjejaskan pendidikan Cina,” katanya.

Beliau berkata, sebelum ini Wee, yang juga Ahli Parlimen Ayer Hitam, telah menyatakan kesediaannya untuk membantu menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan.

“Mereka tidak perlu terburu- buru kerana keganasan tidak membantu menyelesaikan masalah. Isu pendidikan bukanlah mudah kerana ia memerlukan masa dan usaha untuk menyelesaikannya,” katanya.

Loh berkata, penyokong pendidikan Cina perlu menunggu dengan sabar untuk melihat lapan pelan penyelesaian yang akan memberikan berita baik kepada mereka dalam masa terdekat.-SinarHarian

No comments:

Post a Comment