Pages

Translate

Sunday, April 29, 2012

Demonstrasi: Cukuplah memperlekeh mahasiswa

Kenyataan sebuah Akhbar Online yang memetik tuduhan seorang Timbalan Menteri mengenai dua penuntut IPTA ditaja untuk mempelajari dan berlatih cara mengadakan demontrasi jalanan di luar negara adalah keterlaluan.

Tuduhan berkenaan seolah-olah merendahkan jati diri pelajar sehingga sanggup diperalatkan oleh orang lain. Penting sangat ke belajar cara berdemonstrasi hingga ke luar negara? Apa yang dua orang pelajar ini boleh buat apabila pulang nanti?

Dari dahulu hingga sekarang Umno terlibat dengan pelbagai demontrasi, Berapa orang Umno yang dah mengikuti kursus berkenaan? Berapa orang pula yang telah berkursus di luar negara sebelum menyertai Himpunan Bersih sebelum ini? Hasil demontrasi berkenaan yang membuatkan kerajaan terdesak untuk membuat penambahbaikan terhadap pilihanraya

Saya berpendapat tuduhan berkenaan tidak berasas langsung dan terlalu murah nilainya. Kalau ia benar sekalipun, carilah modal cerita yang berkualiti sikit. Kursus seperti itu tidak langsung mempengaruhi kejayaan tuntutan sesuatu demonstrasi. Jika ada, ambil tindakan. Itu lebih berkhemah daripada menjaja cerita menjatuhkan maruah orang lain.

Seolah-olah mahasiswa kita macam lembu dicucuk hidung dan begitu mudah untuk diperalatkan. Tak payah hendak membazir, dalam internet berlambak tunjuk demonstrasi di seluruh dunia. Setakat angkat bendera, berjalan kaki dan melaungkan beberapa ungkapan, kena pergi luar negara ke?

Jika begitulah ceritanya, kualiti mahasiswa kita memang teruk kerana mereka tidak langsung pandai membezakan sesuatu yang berfaedah. Maksudnya, mereka tidak layak diterima masuk belajar di mana-mana IPTA di Malaysia. Kalau mahasiswa kita tidak pandai siapa yang harus dipersalahkan? Pensyarah tak pandai ajar ke atau menteri yang memberi kenyataan tidak bijak.

Saya tidak nampak perlunya isu seperti ini diketengahkan kerana ia seakan membuka pekung sendiri. Bagi saya mahasiswa kita cukup bijak hinggakan kerajaan membenarkan mereka terlibat dalam menentukan hala tuju negara kita. Pengiktirafan itu cukup besar. Kenapa kita memperlekehkan kematangan mereka sedangkan kita sendiri yang memberi pengiktirafan?

No comments:

Post a Comment