Pages

Translate

Tuesday, May 15, 2012

Usah biar masalah melarat

MENGIKUT pengalaman saya selama 20 tahun menjalankan program motivasi, ramai ibu bapa mendapatkan bantuan hanya selepas masalah anak mereka sukar ditangani.
Sewaktu anak mendapat kedudukan yang baik dalam kelas ibu bapa kedekut mendaftar ke program motivasi, tetapi apabila tiba-tiba kedudukan dalam kelasnya merosot barulah ibu bapa menggelabah mencari bantuan. 
Begitu juga, ketika tiada masalah disiplin, ibu bapa buat tidak tahu saja, tetapi apabila tiba-tiba mereka dipanggil ke sekolah kerana anak ditangkap merokok, ponteng kelas dan bergaduh, barulah ibu bapa kelam-kabut mencari pertolongan.

Dalam mendidik anak-anak, mencegah itu lebih baik daripada merawat. Salah satu usaha ialah memasukkan anak-anak ini ke program motivasi.

Tetapi, adalah lebih baik dan lebih bijak jika ibu bapa memberi peluang anak-anak mereka menghadiri program-program motivasi sebelum mereka bermasalah.

Ini adalah sebagai persediaan buat mereka dalam menjalani liku-liku hidup dan cabaran sebagai seorang pelajar. Sebab otak manusia berfungsi dan membuat keputusan dengan cara merujuk kepada ilmu dan pengalaman yang ada.

Apabila anak-anak berhadapan dengan masalah, tekanan dan kegagalan maka ketika itulah dia memerlukan bantuan.

Bagi anak-anak yang pernah hadir program motivasi maka mereka tahu apa yang patut dilakukan untuk bangkit semula.

Sebaliknya mereka yang tiada apa-apa pendedahan ilmu motivasi akan mudah hilang pedoman.

Apabila anak-anak didedahkan dengan program motivasi mereka didedahkan dengan beberapa perkara iaitu:

1. Anak-anak didedahkan dengan ilmu-ilmu kecemerlangan dan prinsip hidup orang yang berjaya.

Ilmu dan prinsip kejayaan ini diamalkan mereka yang berjaya, sedang diamalkan oleh mereka yang sedang berjaya dan akan terus diamalkan oleh mereka yang mahu berjaya.

Prinsip-prinsip kejayaan tidak pernah berubah meskipun zaman sudah berubah. Sebab itulah buku-buku pembangunan diri dan buku-buku motivasi yang ditulis 50 tahun dahulu masih tetap dibaca dan dirujuk hingga hari ini.

2. Anak-anak didedahkan pembentukan akhlak dan sahsiah diri.

Program motivasi yang baik lazimnya akan menanam nilai-nilai murni dan agama dalam diri anak-anak. Ini bagi membentuk akhlak dan tingkah laku yang positif.

Mereka mungkin tidak berubah seratus peratus tetapi dalam mindanya dia tahu apa yang perlu dilakukan apabila antara buruk dan baik.

3. Anak-anak lebih kenal potensi dan kehebatan diri.

Mengikut pengalaman saya, ramai pelajar yang gagal tidak sepatutnya gagal tetapi disebabkan tidak kenal diri dan potensi mereka sangka tidak punya masa depan dan tidak dapat melakukan perubahan.

Ada yang menyangkakan mereka ditakdirkan gagal sedangkan hakikatnya mereka tidak tahu bagaimana mencapai kejayaan.

4. Anak-anak mendengar pelbagai cerita kejayaan yang begitu berinspirasi.
Dalam program motivasi, saya sering mengambil cerita kejayaan mereka daripada latar belakang yang sama seperti pelajar.

Contoh-contoh kejayaan ini akan membuatkan mereka berfikir, jika orang ini berjaya maka mereka pun boleh berjaya.

Kerap kali program motivasi gagal mendorong anak-anak melakukan perubahan kerana mereka memberikan contoh-contoh kejayaan yang tidak mampu mengaitkan kehidupan peserta, misalnya, pelajar sekolah harian tidak akan terdorong dengan kejayaan pelajar sekolah berasrama penuh.

Seorang pelajar luar bandar tidak akan teruja dengan kisah kejayaan pelajar-pelajar sekolah di bandar, mereka mahu kisah yang serupa seperti keadaan dan persekitaran mereka.

Istimewanya motivasi di MAP Training, kami mempunyai banyak cerita-cerita kejayaan daripada pelbagai kisah hidup bagi dikongsikan.

5. Anak-anak mempunyai model ikutan yang boleh diikuti.

Bagi mencapai kejayaan anak-anak perlu mengikuti jejak langkah mereka yang berjaya. Oleh itu ikuti jejak-jejakini agar kejayaan lebih mudah dicapai dan kesilapan mereka yang terdahulu tidak diulangi.

Biasanya mereka yang terbabit dalam memberikan motivasi memiliki pengalaman dan ilmu yang boleh dikongsikan bagi mendorong peserta kursus. Mereka ini yang dijadikan model ikutan anak-anak.

Oleh itu, amatlah penting agar anak-anak mendapat model ikutan yang baik dan mampu membantu mereka mencapai kejayaan.

6. Anak-anak tahu cara yang betul bagi mencapai kejayaan.

Ada ketikanya anak-anak gagal mencapai kecemerlangan bukan disebabkan kurang usaha sebaliknya berusaha dengan cara salah.

Rajin belum tentu membuahkan kejayaan jika rajin itu tidak dengan ilmu yang betul. Belajar itu ada caranya. Mahu cemerlang itu ada strateginya. Membaca itu ada tekniknya dan menghafal itu ada kaedahnya.

Kasihan kepada anak-anak yang rajin belajar tetapi tidak tahu cara yang betul. Sebab itu ibu bapa usah sayangkan duit hingga berkira-kira bagi memberikan anak-anak peluang menghadiri program motivasi.

Pelaburan kecil yang kita lakukan mampu memberikan pulangan besar kepada anak-anak dari segi pembentukan diri mereka.

Menyedari perlunya program yang mantap lagi menyeluruh, kami mengadakannya di seluruh negara termasuk Kuala Lumpur, Ipoh, Johor Bahru dan Melaka.

Anak hebat perlukan satu program yang hebat dan insya-Allah, MAP adalah jawapannya. Oleh itu, ibu bapa perlu berkorban sedikit bagi memastikan anak mereka lebih berani selepas ini.

Hubungi pejabat Motivasi Alihan Pelajar iaitu 03-22734622, 016-5580719, 05-3134622, 016-5580619 atau layari laman web di www.laman-map.com untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment