Pages

Translate

Thursday, December 1, 2011

Kerjaya: Graduan pendidikan IPTS bimbang tiada kerja

RAMAI graduan IPTS dalam bidang pendidikan gagal menjadi guru yang memerlukan pembelaan. - Gambar hiasan
RAMAI graduan IPTS dalam bidang pendidikan gagal menjadi guru yang memerlukan pembelaan. - Gambar hiasan
 
 


SEGELINTIR pelajar yang mengikuti pengajian dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), kini mula tertekan gagal memperoleh pekerjaan selepas menamatkan pengajian.

Kebimbangan itu berikutan keputusan Kementerian Pelajaran hanya menerima permohonan daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) seperti dihantar kepada graduan program itu yang memohon menjadi guru di sekolah kerajaan.

Pelajar terbabit turut tertekan pengambilan pelajar IPTS dalam program itu kemungkinan tidak mengambilkira unjuran pengambilan guru ditetapkan Kementerian Pelajaran yang dengan sendirinya menutup peluang mereka menjadi guru.
Ini ditambah dengan pelanjutan usia persaraan wajib daripada 58 tahun kepada 60 tahun seperti diumumkan dalam Bajet 2012 yang dikhuaitiri menutup peluang graduan kolej dan universiti swasta menceburi profesion keguruan.

Exco Pemuda UMNO, Jamawi Jaafar berkata, pergerakan itu menerima beberapa aduan dan maklumat daripada pelajar dan graduan IPTS mengenai kebimbangan mereka gagal memperoleh pekerjaan dalam bidang pendidikan di negara ini dengan mereka kini mula tertekan.

Katanya, ini termasuk 152 graduan Unversiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK) dari Sabah yang masih menunggu penempatan selepas menamatkan pengajian masing-masing pada 2009 dan tahun lalu.

Beliau berkata, dilema graduan terbabit sudah disampaikan kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Kementerian Pelajaran yang memberi alasan kementerian itu hanya mengambil dan menempatkan graduan IPTA dan IPGM.
“Graduan terbabit terutama dalam kalangan keluarga miskin menjadi harapan keluarga untuk membantu menyekolahkan adik beradik mereka dan kita harap kerajaan menerusi Kementerian Pelajaran mempertimbangkan permohonan graduan IPTS untuk berkhidmat dengan kementerian terbabit.

“Sekiranya kelonggaran tidak dapat diberikan, Pergerakan Pemuda Umno mahu pengurusan unversiti dan Kementerian Pengajian Tinggi menggugurkan program pendidikan di IPTS bagi mengelak masalah ini berpanjangan yang merugikan generasi muda berpendidikan tinggi,” katanya.

Dalam pada itu, seorang graduan UNIRAZAK yang hanya mahu dikenali Floria dari Miri, Sarawak mendakwa sudah menerima surat daripada Bahagian Pengurusan sumber Manusia, Kementerian Pelajaran mengenai penolakan permohonannya untuk menjadi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).

Katanya, alasan diberikan dalam sepucuk surat kepadanya yang bertarikh 20 Oktober 2010 ialah permohonan untuk menjadi guru termasuk GSTT terhad kepada graduan IPTA dan IPGM iaitu mengikut unjuran ditetapkan kementerian itu.

“Ini amat mengecewakan kerana graduan IPTS mempunyai kualiti sama dengan graduan IPTA yang sepatutnya kami diberi peluang berkhidmat kepada negara yang dicintai,” katanya.

No comments:

Post a Comment