Pages

Translate

Sunday, December 18, 2011

Pelajar kenali dunia penyiaran

SATU pengalaman indah bagi pelajar Sekolah Informasi dan Sains Maklumat (SISE), Kolej PTPL Shah Alam apabila berpeluang melawat Jabatan Penyiaran Malaysia (RTM), baru-baru ini.
Disertai 25 pelajar dan pensyarah, lawatan itu bukan saja memberi peluang kepada peserta memperoleh pendedahan dan maklumat luas mengenai dunia kerjaya penyiaran, malah membantu membina nilai kepemimpinan serta kebolehpasaran selepas tamat pengajian.

Dianjurkan Unit Pembangunan Pelajar (UPP) Kolej PTPL, Shah Alam, ia juga menyasarkan objektif untuk mengetahui lebih lanjut mengenai dunia kerjaya membabitkan media massa.

Pelajar, Muhamad Nazirul Shamsuddin berkata, penyertaan dalam lawatan itu membuka peluang menyaksikan bagaimana kerjaya sebenar dunia penyiaran.

 Menurutnya, banyak ilmu diperoleh sepanjang lawatan, selain berpeluang bermesra dengan kakitangan yang tidak lokek berkongsi ilmu.

“Saya gembira dapat me-nyertai lawatan ini dan teruja kerana dapat menyaksikan sendiri proses penyiaran dilakukan.

“Lawatan ini juga membina kemahiran interaksi serta keyakinan diri untuk berdepan dengan masyarakat. Ini penting bukan saja menjadi nilai tambah kepada pelajar, malah sebagai pemangkin berterusan pada masa depan.

Beliau berharap, program serupa dapat diperluaskan lagi dengan aktiviti menarik untuk merapatkan hubungan antara satu sama lain juga mengenali pelbagai peluang lain ditawarkan industri.

Pelajar turut bermesra bersama penyampai rancangan televisyen dan radio RTM, merasai pengalaman baru dalam set juga sesi penerangan mengenai tugas dan cabaran dalam dunia penyiaran.

No comments:

Post a Comment