Pages

Translate

Sunday, December 18, 2011

Program teknologi maklumat PTPL

PERKEMBANGAN bidang teknologi maklumat dalam aplikasi berasaskan komputer memberi sinar baru dalam kehidupan manusia terutama pemba-ngunan dan penjanaan minda generasi menongkah cabaran masa depan.
Hakikatnya, teknologi maklumat bukan saja mencakupi komposisi teknologi semata-mata, malah merangkumi pelbagai ruang dan bidang termasuk kerjaya berkaitan sastera, sains, �pe-ngurusan dan perniagaan.

Antaranya perkomputeran perniagaan yang kian mendapat permintaan tinggi
di dalam masyarakat terutama mereka yang meminati gabungan teknologi maklumat dan perniagaan.

  Lebih menarik, cabang bidang ini tidak hanya terhad pada satu pengkhususan �semata-mata, malah mencakupi beberapa aspek penting antaranya sains komputer.

Kursus ini mendedahkan pelajar bidang pengurusan perniagaan dan keusahawan menggunakan teknologi maklumat sebagai kaedah utama, selain kemahiran menjadi usahawan dan pakar teknologi maklumat berjaya.

Masa depan juga turut terjamin dengan peluang cerah dalam aspek kerjaya termasuk usahawan teknologi maklumat, juruanalisa sistem, perunding dalam bidang perniagaan berasaskan teknologi maklumat, perancang sistem maklumat, pengurus teknologi maklumat, pengurus sumber maklumat dan pembangunan dan aplikasi perniagaan.

Menyedari peluang dan menyahut usaha kerajaan melahirkan ramai pakar teknologi maklumat, Kolej Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) tidak ketinggalan menawarkan program berkenaan.

PTPL bukan saja menawarkan program yang mendapat sokongan majikan, malah peluang kerjaya mantap sebaik saja tamat pengajian.

Pelajar yang mengikuti program perkomputeran perniagaan turut didedahkan teori dan praktikal, antara-nya pembangunan perisian perniagaan selain sokongan pensyarah bagi membantu pelajar mencapai keputusan cemerlang.

Untuk mengikuti program diploma dua setengah tahun ini, kelayakan masuk adalah lulus SPM atau SPMV atau setaraf dengan mendapat tiga kepujian dalam mana-mana mata pelajaran dan keutamaan dalam subjek Matematik dan Sains.


Lulusan diploma ini berpeluang mendapat pindahan kredit serta menyambung pengajian lanjut untuk ijazah pertama di Management & Science University (MSU) melalui Fakulti Sains Informasi dan Kejuruteraan (FISE).

No comments:

Post a Comment