Pages

Translate

Sunday, February 19, 2012

Lahir imaginasi terbaik

APA yang boleh anda jangka dalam kerjaya seni bina? Anda menjadi arkitek untuk khidmat profesional bagi projek pembinaan, terbabit dalam fasa pembangunan, dari perbincangan awal hingga proses pembinaan.
Anda juga memerlukan kemahiran mereka bentuk, kejuruteraan, mengurus, menyelia, dan berkomuni-kasi dengan pelanggan dan pembina, menerangkan idea kepada pelanggan dan kontraktor pembinaan. 
Dan, sebagai arkitek, anda mampu menyampaikan visi unik.

Kisah penciptaan Menara Berkembar Petronas oleh Cesar Pelli menonjolkan kemahiran perlu ada untuk menukarkan visi menjadi realiti.

Pelli memiliki Diploma Sen ibina di Argentina dan Sarjana Seni bina di Amerika Syarikat. Dia terkenal kerana imaginasi dan keupayaan menggabungkan gaya dan bahan berbeza untuk mewujudkan penyelesaian reka bentuk asal.

Awal 1990-an, dia menang satu pertandingan antarabangsa untuk mewujudkan satu struktur yang akan mewakili reputasi Malaysia di mata dunia.

Kepekaan mengenai bangunan berprestij di seluruh dunia membantunya mereka bentuk Menara Berkembar 88 tingkat itu.

Namun, konsep awal Pelli dianggap tidak menggambarkan keunikan Malaysia.
Untuk menyelesaikan masalah ini, dia mengkaji semua jenis kesenian Islam dan motif bintang yang biasa digunakan dalam kesenian Melayu-Islam.

Untuk menyelesaikan masalah ruang lantai terhad, dia menambah semi bulatan kepada setiap sudut dalaman. Dan, untuk membuat bangunan tertinggi di dunia, reka bentuk 1,400 kaki itu perlu difikirkan semula selain banyak fakta struktur terpaksa dikira semula dan diuji.

Ini menunjukkan seorang arkitek bukan saja perlu mempunyai imaginasi yang baik, tetapi menyelesaikan masalah dan berfikir secara kritikal.

Arkitek perlu bekerjasama dengan kontraktor pembinaan dan seluruh pasukan.

Semasa pembinaan Menara Berkembar, Pelli dan pasukannya bekerjasama menyelesaikan beberapa isu. Tapak asal didapati tidak sesuai dan kontraktor pembinaan memindahkan tapak berkenaan.

Bahan keluli terlalu mahal, justeru jurutera membuat keputusan menggunakan konkrit bertetulang yang kukuh sebagai bahan binaan utama manakala pakar juruukur dibawa bagi memastikan ketegakan bangunan itu.

Perincian teliti Pelli membuatkan pasukan itu menghasilkan Menara Berkembar Petronas menjadi realiti. Hasilnya, karya seni bina itu sesuatu yang dibanggakan.

Ayuh, mulakan kerjaya Persekitaran Binaan anda di Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur (KLMU).

Anda akan belajar melalui contoh dan pengalaman ke arah perjalanan kerjaya yang ideal. Pelajar di bawah Fakulti Persekitaran Binaan boleh melanjutkan pengajian dalam kursus Diploma Seni bina, Seni Reka Bentuk Dalaman dan Seni bina Landskap.

Kursus-kursus diploma menyediakan asas melahirkan pereka yang mampu mengenal pasti, menyelidik dan menyelesaikan masalah berkaitan fungsi dan kemapanan reka bentuk dengan latihan praktikal.

Pelajar juga mempelajari lakaran bebas, asas kemahiran teknikal dalam reka bentuk dan penggunaan komputer sebagai alat bantu melukis dan melakukan
pembentangan.

Hubungi KLMU di talian bebas tol 1800-88-5568 atau melalui SMS dengan menaip KLMU MABE NAMA NEGERI dan hantar ke 36600. Selain itu, sila layari laman web www.discoveru.com.my atau KLMU di www.klmu.com.my untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment