Pages

Translate

Tuesday, February 21, 2012

Persefahaman mula di sekolah

MUHYIDDIN beramah mesra dengan pelajar pada   pelancaran Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia Peringkat Sekolah di Petaling Jaya, semalam.
MUHYIDDIN beramah mesra dengan pelajar pada pelancaran Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia Peringkat Sekolah di Petaling Jaya, semalam.
Murid mesti dididik pentingnya menghormati masyarakat majmuk

PETALING JAYA: Langkah mewujudkan persefahaman yang lebih mendalam mengenai pentingnya menghormati antara satu sama lain walaupun berbeza agama, haruslah bermula pada peringkat sekolah, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata, negara dapat menjana kekuatan lebih besar pada depan apabila rakyat tidak melihat kelainan dan perbezaan antara satu sama lain.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, langkah itu akan membolehkan warga pendidik, guru, ibu bapa dan pelajar mengutamakan kepentingan untuk tidak menyentuh dan menghormati sensitiviti kaum lain.

“(Sebaliknya) kita menghormati kelainan kita, menerimanya sebagai suatu warisan yang kita hargai yang mungkin tidak banyak terdapat di negara lain seperti Malaysia. 

“Ada negara yang mempunyai satu agama tetapi mempunyai pelbagai puak, bergaduh dan berperang sesama sendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia Peringkat Sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Aman, di sini, semalam. 
Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud.

Muhyiddin berkata, matlamat negara adalah untuk terus mewujudkan persefahaman dan mewujudkan perpaduan bagi memastikan Malaysia mampu menjadi negara yang maju.

Katanya, Malaysia berjaya mencatat pelbagai kemajuan yang besar dan tinggi hasil daripada kerjasama semua bangsa dan penganut agama di negara ini.

“Sama ada kita Islam, Hindu, Buddha, Kristian dan sebagainya, kita dapat terima ini sebagai kepelbagaian dan Malaysia menjadi maju kerana kita berjaya wujudkan suasana yang sebegini.

“Justeru, kita mahu suasana ini kekal dan dapat diterjemah dalam bentuk yang lebih konkrit, maka kita akan dapat menentukan perkara yang lebih utama dalam aspek pembangunan, pendidikan, ekonomi, sosial serta aspek politik,” katanya.

No comments:

Post a Comment