Pages

Translate

Sunday, April 29, 2012

Sebahagian kos pendidikan tinggi sudah disubsidi

UNTUK APA...tindakan seperti ini hanya akan menjatuhkan imej mahasiswa sebagai golongan intelektual.
UNTUK APA...tindakan seperti ini hanya akan menjatuhkan imej mahasiswa sebagai golongan intelektual.
PERBADANAN Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ditubuhkan 15 tahun lalu bagi membantu dan meringankan bebanan ibu bapa membiayai kos pengajian anak mereka.
Peningkatan kos pengajian terutama di Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) menyebabkan kerajaan berpendapat satu tabung perlu diwujudkan bagi membantu ibu bapa.

 TIDAK RELEVAN...tidak perlu lagi memperjuangkan hasrat memperoleh pendidikan percuma kerana sudah tidak relevan dengan keadaan dunia masa kini.
 JANGAN TAKSUB...mahasiswa perlu memahami situasi serta fakta sebenar sebelum mengambil keputusan bertindak begini.
 JASA...apakah PTPTN tidak berjasa kepada mahasiswa ini sehingga sanggup mengambil tindakan di luar batasan?
SIA-SIA...jangan lakukan tindakan sia-sia dan mudah diperkudakan orang lain.


Sejak itu, PTPTN membantu mahasiswa membiayai pengajian mereka di universiti dan ibu bapa hanya menyediakan duit poket.

Hakikatnya, pelajar dan ibu bapa mendapat manfaat tetapi ramai tidak menunaikan janji apabila menamatkan pengajian dan mendapat pekerjaan.


Kegagalan pelajar membayar balik pinjaman menyebabkan PTPTN menanggung kerugian kerana terpaksa menambah jumlah pembiayaan setiap tahun.

Ketegasan pengurusan PTPTN melarang pelajar yang gagal membayar balik pinjaman meninggalkan negara selain menyiarkan nama mereka di akhbar, sedikit sebanyak membenihkan kemarahan pelajar.

Ada pelajar menggelar PTPTN sebagai ‘along’ kerana mengambil tindakan tegas terhadap mereka padahal sebagai pemilik, mereka berhak berbuat demikian.

Akhir-akhir ini apabila ada pihak menyarankan supaya kerajaan memansuhkan pinjaman PTPTN, pelajar mengambil kesempatan daripada isu itu untuk menangguk di air keruh.

Mereka begitu drastik mahukan PTPTN dimansuhkan tetapi persoalannya, apakah benar tabung itu menyusahkan atau mahasiswa enggan memikul tanggung jawab?

Ketua Jabatan Ekonomi, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Universiti Putra Malaysia, Dr Wan Azman Saini Wan Ngah berkata, tindakan keterlaluan itu
mencerminkan sikap sesetengah mahasiswa yang tidak tahu mengenang budi.

Baginya, golongan itu hanya mentafsir PTPTN secara luaran yang mengaitkannya sebagai ‘penindas mahasiswa’, namun tidak mengambil kira aspek lain yang turut dijana hasil pemberian badan pinjaman berkenaan.

“Mereka sebenarnya tidak tahu hujung pangkal perjuangan. Mereka hanya sekadar berteriak mahu memansuhkan PTPTN kerana dianggap menindas dan menyusahkan.

“Hakikatnya, banyak lagi kepentingan PTPTN tidak diketahui. Jika mereka faham mengenai sumbangan PTPTN, pasti tidak akan bertindak begini,” katanya.

PTPTN yang ditubuhkan pada 1997 kini melalui saat sukar apabila dituduh penindas mahasiswa termasuk menyenarai hitam peminjam yang culas membayar kembali pinjaman selain menanggung kos pentadbiran satu peratus.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, apa dianggap membebankan itu nilainya terlalu kecil jika dibandingkan nikmat diperoleh mahasiswa selepas tamat pengajian.

“Bayangkan, pinjaman diterima hanya sekitar lima hingga 10 peratus saja daripada seluruh kos pendidikan. Yang lainnya sudah diber subsidi.

“Dengan pinjaman seperti itu, mereka akhirnya menjadi manusia dengan kerja dan pendapatan yang baik. Jadi mengapa mesti bising dan tidak berpuas hati?

“Adakah nilai itu terlalu besar berbanding nikmat bakal diperoleh pada masa depan? Kadar semasa dikenakan institusi pinjaman seperti bank juga lebih tinggi, nilai satu peratus ditambah pinjaman itu sebenarnya tidak berbaloi,” katanya.

Mahasiswa tidak perlu memasang angan-angan inginkan pendidikan percuma kerana harga pendidikan hari ini mahal harganya.

“Ya, kita boleh melakukannya seperti negara maju, tapi sanggupkah rakyat negara ini membayar cukai melebihi 26 peratus?

“Jangan bandingkan dengan negara maju sebab cukai mereka sangat tinggi seperti Jerman sebanyak 46 peratus.

“United Kingdom (UK), Amerika Syarikat (AS) dan Sweden dulunya memberi pendidikan percuma tetapi kini mula mengenakan bayaran pengajian untuk mahasiswa institusi pengajian tinggi (IPT).

“Di UK dan AS misalnya, mereka juga ada badan pinjaman seperti PTPTN kerana tahu tidak mampu lagi memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya,” katanya.

Katanya, jika negara berkenaan sudah melakukannya, apa relevan permintaan seperti itu di negara ini?

Melalui PTPTN, jumlah mereka yang mampu memperoleh pendidikan melonjak daripada hanya 27,000 tempat ditawarkan di IPT sekitar 1990-an kepada 381,000 pada 2010.

“Lonjakan 14 kali ganda ini membuktikan sumbangan PTPTN untuk membantu masyarakat memperoleh pendidikan sangat besar, sekali gus melonjakkan lagi sektor tenaga kerjaya, ekonomi dan pembangunan.

“Industri makanan, pembinaan, teknologi dan penerbitan juga memperoleh manfaat kerana adanya permintaan tinggi daripada warga IPT. Bayangkan, jika tiada PTPTN, adakah sektor ini mampu bertahan?

“Pada saya, mahasiswa ini hanya dipergunakan sedangkan mereka sendiri tidak tahu apakah perjuangan sebenar,” katanya.

Menekankan tanggungjawab sebenar mahasiswa adalah belajar hingga tamat pengajian, seterusnya memperoleh pekerjaan baik bagi membayar semula pinjaman diperoleh.

“Mentaliti ini yang perlu disemai kerana hakikatnya mereka masih belajar dan perlu terus belajar hingga berjaya menggenggam ijazah.

“Ini bukan tanggungjawab mereka. Apa jua kehendak dan keputusan biarlah dibuat berlandaskan hasil perbincangan pihak berkaitan yang lebih berkepentingan serta arif.

“Mengadili PTPTN dengan cara melancarkan tindakan provokasi bukan penyelesaian terbaik. Ini bukan cara golongan intelektual,” katanya.

Menegaskan fungsi PTPTN sebagai institusi pemudah cara sokongan pendidikan masih relevan, beliau percaya jika pendidikan percuma diberikan, pastinya mahasiswa tidak akan menghargai peluang di depan mata.

“Rasionalnya, barang percuma, nilainya tidak begitu berharga. Jika sekarang pun mereka tidak pandai menghargai, bayangkan jika diberi pendidikan percuma.

“Keadaan ini berbeza dengan mahasiswa dulu sebab mereka bersungguh-sungguh menggunakan peluang untuk mengubah nasib manakala ibu bapa sanggup bergolok gadai. Kesukaran dan keperitan menjadikan mereka fokus dan tidak banyak meminta-minta.

“Malangnya, mahasiswa hari ini mensia-siakan peluang yang diberikan,” katanya.

No comments:

Post a Comment