Pages

Translate

Sunday, April 29, 2012

Apabila hati tidak terdidik

ANAK adalah amanah yang Allah berikan kepada kita. Bayangkan ada yang kahwin tetapi tidak dikurniakan anak. Macam-macam cara dan usaha dilakukan kerana mahukan anak.
Saya masih ingat dalam satu program motivasi di Kuala Terengganu, ada seorang ibu yang mempunyai 17 anak. Saya kagum kerana seorang ibu boleh menjaga anak yang ramai, tetapi 17 anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu pada hari tua. 
Kenapa begitu? Sebabnya, ketika kita membesarkan anak, kita berikan segala-galanya kepada mereka, makan, minum, pakaian, buku, kasih sayang, pelajaran dan agama, tetapi lupa mendidiknya agar tidak lupa bahawa syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

Kita didik mindanya dan kita berikan keperluan fizikalnya, tetapi kita lupa mendidik hatinya.

Baru-baru ini, seorang guru bertanya kepada saya kenapa pelajarnya yang mempu�nyai cita-cita menjadi orang hebat, tetapi tingkah lakunya tidak hebat.

Mereka bercita-cita menjadi doktor, jurutera, peguam, arkitek dan akauntan, tetapi sebaliknya malas belajar, tidak memberikan tumpuan dalam kelas, pengurusan masanya lemah dan kerja sekolah tidak siap.

Jawapan saya, minda akan nampak apa yang hati mahu lihat. Apabila minda nampak, barulah wujud tingkah laku positif. Masalah pokoknya ialah hati tidak melihat. Mulut berkata bahawa apabila dewasa mahu menjadi seorang doktor, tetapi hati pula membisikkan sebaliknya.

Dalam hadis Nabi s.a.w, daripada al-Nu’man bin Basyir, Rasulullah bersabda:
“Ketahuilah dalam tubuh anak Adam, ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah seluruh anggota badan. Jika jahat, jahatlah seluruh anggota badan.
Ketahuilah, daging itu ialah hati” (Riwayat al-Bukhari).

Apabila hati anak bersih, belajarnya cepat faham. Hafalannya cepat ingat. Jiwa mereka lebih tenang dan ibadah pun mudah dilaksanakan.

Anak yang berhati bersih tidak kedekut ilmu. Apa yang dipelajari dan diketahuinya diajarkan pula kepada orang lain.

Sebagai ibu bapa, apa yang boleh kita lakukan bagi menjadikan hati anak terdidik?

Pertama, jaga keberkatan rezeki. Pastikan makanan yang disuapkan ke mulut anak itu daripada sumber yang halal dan bukannya daripada sumber yang haram seperti duit rasuah, judi, nombor ekor, curi tulang, penipuan dan penindasan.

Misalnya, kita diberikan gaji oleh majikan setiap bulan. Gaji itu dibayar atas andaian kita bekerja lapan jam sehari dan mencapai kualiti kerja yang dijanjikan. Adakah kita menepati janji itu?

Pernahkah kita terfikir untuk datang lebih awal dan pulang lebih lambat tanpa membuat tuntutan kerja lebih masa semata-mata mahu menggantikan masa kerja yang dicuri itu?

Pernah atau tidak kita secara sedar membuat tuntutan palsu yang mungkin hanya beberapa ringgit nilainya tetapi tetap kita lakukan?

Semua ini memberi kesan atas rezeki yang dibawa pulang. Hati anak yang makan daripada sumber yang haram pasti sukar dididik.

Kedua, untuk didik hati mesti sentiasa ‘online’ dengan Allah. Ilmu ini perlu kita ajarkan pada anak. Pesan kepada anak sentiasa beristighfar, zikir hati dan zikir lisan.

Sentiasa memulakan sesuatu dengan membaca basmalah. Menjaga solat lima waktu dan menghormati kita sebagai ibu bapa dan juga guru.

Ketiga, didik hati anak dengan sentiasa memberikan pesanan yang baik. Ramai ibu bapa merungut mereka perlu menasihati dan menegur anak berkali-kali.

Itulah peranan yang perlu dimainkan ibu bapa setiap hari tanpa jemu.
Perhatikan iklan di televisyen, berapa kalikan ia dimainkan setiap hari? Oleh itu, ibu bapa tidak boleh berputus asa.

Dalam program Motivasi Alihan Pelajar yang dijalankan, proses mendidik hati berjalan selama dua hari. Minda perlu dicabar, pegangan lama perlu digugat, kepercayaan dan persepsi yang salah perlu digoncang, barulah hati mula terdorong mahu melakukan perubahan.

Anak turut didedahkan mengenai rahsia kekuatan otak kanan dan otak kiri serta bagaimana belajar dengan mengunakan kedua-dua belah otak.

Mereka diajar kekuatan minda bawah sedar serta rahsia kalbu serta langkah yang boleh dilakukan bagi memprogramkan minda bawah sedar ini.

Dengan memasukkan anak ke program motivasi seperti Motivasi Alihan Pelajar, ibu bapa akan dapati bahawa anak mereka lebih bersedia berbanding pelajar lain.

Motivasi Alihan Pelajar wujud sejak 1995 dan lebih 100,000 pelajar menyertai program motivasi ini. Adalah lebih mudah mencipta kejayaan apabila kita ada mentor, tahu cara dan tahu rahsianya.

Hubungi pejabat Motivasi Alihan Pelajar iaitu 03-22734622, 016-5580719, 05-3134622, 016-5580619 atau layari laman web kami di www.laman-map.com untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment