Pages

Translate

Sunday, April 29, 2012

Tukar visi jadi realiti

ANDA ingin bergelar arkitek dan adakah anda tahu mengenai kerjaya seni bina?
Tugas arkitek menyediakan perkhidmatan profesional untuk projek pembinaan dan terbabit dalam semua fasa pembangunan bermula perbincangan awal dengan pelanggan hingga proses pembinaan. 
Justeru, anda memerlukan kemahiran seperti mereka bentuk, kejuruteraan,
mengurus, menyelia dan berkomunikasi dengan pelanggan dan pembina selain bersedia menerangkan idea kepada pelanggan dan kontraktor pembinaan. 
Kisah penciptaan salah satu pencapaian terbesar di Malaysia iaitu Menara Berkembar Petronas oleh Cesar Pelli menonjolkan kemahiran yang perlu ada untuk menukarkan visi menjadi realiti. 
Pelli mendapat Diploma Senibina di Argentina dan Sarjana Senibina di Amerika Syarikat.

Pada awal 1990-an, beliau memenangi pertandingan antarabangsa untuk mewujudkan satu struktur yang akan mewakili reputasi Malaysia dan kepekaan mengenai bangunan berprestij di seluruh dunia.

Kejayaan itu membantunya mereka bentuk menara berkembar 88 tingkat yang terkenal itu.

Namun, konsep awal Pelli dianggap tidak menggambarkan keunikan Malaysia.

Untuk menyelesaikan masalah itu, beliau mengkaji semua jenis kesenian Islam dan menggunakan motif bintang yang biasa digunakan dalam kesenian Melayu-Islam.

Untuk menyelesaikan masalah ruang lantai terhad, beliau menambah semi bulatan kepada setiap sudut dalaman dan untuk membuat bangunan tertinggi di dunia, reka bentuk 1,400 kaki itu perlu difikirkan semula selain pelbagai lagi fakta struktur terpaksa dikira semula dan diuji.

Ini menunjukkan bahawa seorang arkitek bukan saja perlu mempunyai imaginasi yang baik tetapi juga mampu menyelesaikan masalah dan berfikir secara kritikal.

Anda juga perlu mempertimbangkan faktor seperti fungsi dan keselamatan dalam mereka bentuk bangunan, selain bekerjasama dengan kontraktor pembinaan.

Ketika pembinaan menara berkembar, Pelli dan pasukannya bekerjasama menyelesaikan beberapa isu. Beliau mendapati tapak asalnya tidak sesuai dan kontraktor pembinaan memindahkan tapak itu.

Bahan keluli pula terlalu mahal. Justeru, jurutera membuat keputusan menggunakan konkrit bertetulang yang kukuh sebagai bahan binaan utama.

Perincian teliti Pelli membuatkan pasukan itu berjaya menghasilkan Menara Ber-kembar Petronas menjadi realiti. Karya seni bina itu boleh dibanggakan setiap arkitek.

Justeru, mulakan kerjaya Persekitaran Binaan anda di Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur untuk mencipta masa depan yang lebih gemilang.

Pelajar di bawah Fakulti Persekitaran Binaan boleh melanjutkan pengajian dalam kursus Diploma Seni Bina, Seni Reka Bentuk Dalaman dan Seni Bina Landskap.

Kursus diploma menyediakan asas yang kukuh dan menghasilkan pereka yang mampu untuk mengenal pasti, menyelidik dan menyelesaikan masalah berkaitan fungsi dan kemapanan reka bentuk serta digabungkan dengan latihan praktikal.

Hubungi talian bebas tol 1800-88-5588 atau melalui SMS dengan menaip KLMU MABENAMANEGERI dan hantarkan ke 36600. Juga lawati laman sesawang KLMU di www.klmu.com.my untuk maklumat lanjut.

KLMU sedang mempromosikan peraduan ‘Life’s a Trip’ di www.discoveru.com.my.

Sertai dan menang hadiah hebat!* Tertakluk kepada terma dan syarat. Peraduan bermula 1 Mac hingga 3 Jun 2012.

No comments:

Post a Comment