Pages

Translate

Wednesday, May 2, 2012

R&D kuasa solar UTAR tarik minat KeTTHA

CHIN dan delegasi daripada KeTHHA serta wakil UTAR melawat tapak projek penyelidikan yang menempatkan Solar Concentrator with a Sun-Tracking.
CHIN dan delegasi daripada KeTHHA serta wakil UTAR melawat tapak projek penyelidikan yang menempatkan Solar Concentrator with a Sun-Tracking.
KEMENTERIAN Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) meluluskan geran berjumlah RM3,246,400 bagi Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) membabitkan penyelidikan teknologi hijau. 

Presiden UTAR, Prof Datuk Ir Dr Chuah Hean Teik, berkata geran berkenaan ialah bagi projek Pre-Commercialised Project on Grid-Connected Dense Array Concentrator Photovoltaic System membabitkan jumlah RM1,988,000 dan RM1,258,400 bagi projek Development of a Cost Effective and Intelligent Active Management System for Micro-Grid with Renewable Energy.“Kami amat berterima kasih kepada pihak Kementerian di atas kepercayaan ini. pemberian geran berkenaan membuktikan kerajaan yakin dengan kepakaran yang ada di universiti ini.“Sokongan ini telah menyemarakkan semangat warga UTAR untuk lebih bekerja keras dalam penyelidikan dan pembangunan teknologi hijau,” katanya ketika delegasi lawatan daripada kementerian berkenaan ke Fakulti Kejuruteraan dan Sains Kampus Kuala Lumpur UTAR, di Setapak, baru-baru ini. 

Delegasi berkenaan diketuai Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui selain diiringi Timbalan Ketua Setiausaha KeTHHA, Badarudin Mahyudin; Pengerusi Lembaga Pembangunan Tenaga Lestari Malaysia (SEDA) dan Ahli Majlis UTAR, Tan Sri Dr Fong Chan Onn; Pengarah Institut Pengajian Siswazah dan Penyelidikan UTAR, Prof Dr Faidz Abd Rahman serta Pemangku Dekan Fakulti Kejuruteraan dan Sains, Prof Madya Dr Goi Bok Min. 

Delegasi berkenaan turut melawat tapak projek penyelidikan yang menempatkan Solar Concentrator with a Sun-Tracking dibina oleh universiti hasil dana yang disumbangkan kementerian. Sistem yang lebih besar akan dibina di Kampus Perak UTAR di Kampar, Perak.

No comments:

Post a Comment