Pages

Translate

Thursday, June 7, 2012

Hikmah kursus berbayar

BARU-baru ini seorang ibu yang menghantar anaknya ke program motivasi yang saya anjurkan berkata, alangkah baiknya jika program itu diadakan secara percuma.
Komitmen mereka yang menganjurkan kursus secara percuma tidak sama dengan kursus berbayar. Apabila seseorang menerima bayaran bagi khidmatnya, dia pasti ada rasa bertanggungjawab membalasnya dengan nilai yang sama atau lebih.

Pastikan tidak banyak masalah timbul sepanjang program berlangsung termasuk tempat seminar selesa, makanan, modul berkualiti dan mempunyai pasukan yang dedikasi.

Pepatah Inggeris ada me-ngatakan ‘If you pay peanuts, you get monkeys’.

Maknanya, jika kita mahu meminta perkhidmatan secara percuma, kita pasti dapat mereka yang tidak berpengalaman atau berkebolehan melakukan pekerjaan itu.

Menganjurkan seminar atau program pembangunan insan bukan sesuatu yang mudah.
Apa yang kita sampaikan dipercayai. Apa yang kita kata dipegang.

Orang yang menyampaikan ceramah pula menjadi model ikutan. Kita bertanggungjawab atas sebuah kehidupan.

Bukan menidakkan prinsip Islam untuk berbakti dan beramal jariah tetapi semua yang mahu disediakan termasuk dewan, kerusi, meja, komputer, kru, modul dan bahan tidak datang secara percuma.

Ada juga menyindir, kalau bayar di mana keikhlasannya? Ikhlas itu bukankah kerja hati. Allah yang mengukur keikhlasan itu, bukannya manusia.

Fokus penganjur dan penceramah pasti lebih baik. Mereka hanya perlu risaukan kalau orang yang membayar untuk hadir ke program anjurannya itu tidak dapat yang terbaik.

Lantaran syarikat motivasi yang baik adalah yang memberi peluang dan memudahkan peserta merujuk selepas tamatnya program. Inilah yang dikatakan khidmat selepas jualan.

Jika ada yang mahu menaja pastinya boleh diberikan percuma. Saya seru kepada badan kerajaan dan swasta serta mereka yang mempu-nyai tabungan bagi tujuan kebajikan supaya menaja anak miskin atau tidak berkemampuan supaya dapat peluang mengikuti program terbaik.

Kami di MAP Training & Consultancy Sdn Bhd sendiri ada kuota bagi yang tidak berkemampuan untuk turut serta dalam program dianjurkan. Asal saja kes dibawa itu benar, kami bantu.

Menyedari perlunya ada satu program yang mantap lagi menyeluruh, MAP Training memulakan usaha ini seawal 1995 lagi. Kini ramai pelajar sudah menghadiri program motivasi yang kami jalankan.

Pada masa terdekat ini, kami bakal adakan program di Rumah Media (MITC), Ayer Keroh, Melaka; Wisma Belia (MAYC), Kuala Lumpur dan Kuantan, Pahang.

Malah pada 17 Jun ini nanti, kami adakan seminar satu hari ‘Positive Parenting’ khusus untuk ibu bapa.

Anak hebat perlukan satu program yang hebat dan insya-Allah, MAP adalah jawapannya. Tidak sama anak-anak yang sering menghadiri program motivasi berbanding mereka yang tiada pendedahan langsung.

Bagi mengetahui lokasi serta tarikh seminar terkini, hubungi pejabat Motivasi Alihan Pelajar 03-22734622/016-5580719 atau 05-3134622/016-5580619 atau layari laman web kami, www.laman-map.com.

No comments:

Post a Comment