Pages

Translate

Sunday, March 11, 2012

Kongsi ilmu, kepakaran


INSTITUSI Pengajian Tinggi (IPT) di Arab Saudi kini adalah rakan kongsi penyelidikan kedua terbesar Universiti Sains Malaysia (USM) selepas IPT Jepun.

Naib Canselor USM, Prof Datuk Dr Omar Osman berkata, sebagai sebuah universiti yang komited melaksanakan penyelidikan sebagai tunjang utama, USM berusaha menjalin hubungan dengan IPT tersohor sebagai landasan perkongsian pengetahuan dan kepakaran.

“Perkongsian itu diharap menjadikan USM setanding di peringkat global selain memberi manfaat dalam usaha lain yang giat dilaksanakan.

“USM optimis kerjasama ini mampu membuka lembaran baru terhadap perkongsian ilmu, pengalaman dan kepakaran selain memperkukuhkan hubungan dua hala.


“Dengan kekuatan dan keistimewaan masing-masing, USM berharap mampu memberi impak positif bukan saja pada institusi, negara dan masyarakat terutama melahirkan penyelidik terkemuka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menerima kunjungan wakil Taibah University, Madinah, baru-baru ini.

Dalam kunjungan itu, USM dan Taibah University bersetuju memantapkan hubungan kerjasama akademik dan penyelidikan dalam bidang farmasi, racun dan tenaga yang diperbaharui.

Presiden Taibah University, Prof Mansour M AL-Nozha berkata, hubungan itu mengukuhkan hubungan saintifik yang menguntungkan kedua-dua pihak dengan memanfaatkan kekuatan kepakaran sedia ada.

Taibah University turut meminta USM mendapatkan calon sesuai bagi menduduki Al-Mualim Mophammed Laden Chair for Operation and Maintenance Technology, iaitu kerusi pengajian yang ditubuhkan bagi menjalankan penyelidikan asas dan gunaan bagi membangunkan penyelesaian baru di Arab Saudi.

USM mempunyai hubungan kerjasama dengan beberapa universiti di Jeddah, Riyadh, Makkah dan Madinah dalam pelbagai bidang, antaranya kejuruteraan sains dan petroleum, sains fizikal, pengurusan bahan buangan dan penyelidikan haji.

Pada masa ini, USM mempunyai lebih 200 hubungan kerjasama dalam pelbagai bidang penyelidikan membabit�kan pelbagai IPT di 38 negara seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment