Pages

Translate

Monday, October 8, 2012

Program Iqra' perkasa akademik


YAYASAN Telekom Malaysia (Yayasan TM) dan Yayasan Sofa Negeri Sembilan (Yayasan Sofa) melancarkan Program Iqra' - sebuah program ilmiah bertujuan memperkasa murid melalui pencapaian akademik yang lebih baik di samping menitikberatkan pembangunan modal insan secara menyeluruh, termasuk aspek sahsiah serta kerohanian.
Pengerusi TM, Datuk Dr Halim Shafie berkata, selaras dengan tujuan utamanya iaitu pembangunan modal insan secara menyeluruh, pelbagai program ilmiah berteraskan al-Quran dan as-Sunnah telah dirangka dengan kerjasama Yayasan Sofa.
"Kami harap, usaha ini dapat membantu pihak sekolah dan ibu bapa untuk memperkukuh jati diri, keperibadian dan sifat kepimpinan murid agar menjadi 'role model' kepada murid lain," katanya.
Beliau berkata demikian dalam majlis pelancaran program itu di Sekolah Kebangsaan (SK) Tunku Laksamana Nasir, Seri Menanti, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Fasa pertama Program Iqra' di SK Tunku Laksamana Nasir akan berlangsung untuk tempoh dua tahun bermula dari tahun 2012 sehingga 2014 dan TM telah memperuntukkan sebanyak RM150,000 untuk pihak sekolah menjalankan pelbagai aktiviti termasuklah seminar, kelas-kelas ICT serta kursus motivasi untuk manfaat pelajar, guru-guru dan masyarakat setempat.
Selain penyediaan perkakasan, Yayasan TM turut melengkapkan murid dengan kemahiran asas melalui kelas-kelas latihan IT bermula pada bulan September, khusus kepada pelajar tahun 3, 4 dan 5.
Kelas latihan tersebut merangkumi pemasangan dan penyelenggaraan komputer, aplikasi dan pembangunan laman web.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121008/pe_04/Program-Iqra-perkasa-akademik#ixzz28lHIXKq8
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment